202

to. If he la the ‘active ‘type he need go 1
to associate himself with any number of
. orgamza.txons.

marks of a Greek-letter house on the Amencnn amp:

IT he can afford fo go collegiate in a big way, he_ arms
himself with a radio and a Ford in order literally to see
and hear America. His English may still be one great
drawback, but his vocabulary has been replenished thh
a lot of “Oh, Goshes!” and “Gee, whizzes!” All in all
he might more correctly be stamped as a tourist than~a
student. To him, New York is Radio City, the Empire
State Building, and the Statue of Liberty; and America
is just one great fun from the Chicago Fair to Niagara
Falls. And he rounds off his sojourn by réturni‘ng‘fvi%
Europe. ; §

Here I also round off this rough sketch of the re-
turned student before he takes up his voyage home.
Needless to add, this is not intended to be an indictment
either way as discussions of the “Returned Student”
problem are apt to be. Since the life of a stay-abroad-
student ‘must have its glamor and fascmatlon for our

v

Na CRITIC

young men, especially. college gtadi;d
bably not place much atock in whnt Is

the pre-1924 school, who have come to like the
well that they prefer never.to return. - They are }robably
afraid that China does not have good enough roads and
modern plumbing facilities to suit their now Americanized
temperaments, and that to réturn will be a painful ex-
perience, a sort' of an anticlimax. But anyway they
constitute but a negligible factor, and the majority of
our stay-abroad-students sooner or later finds its way
back to swell the ranks of the returned. The only trouble
is that so many of ‘the returned students seem to have
drunk deep of the cup of forgetfulness. It's so hard for
them to remember the little jokes, the little troubles,
and the little ironies that they used to have before they
return; and they seldom, if ever, impart a real picture
of their life abroad to their aspiring successors.. So,
personally, this is written by way of -an aide-de-memoire

which may prove useful when I, ‘too, 'shall have returned.
ot

The Forelgn, Press In China

BY RANDALL GouLD

REPRESENTATION in. China of the Press abroad has

increased remarkably within the past few years and
even the world-wide ecoriomic depression has had little or
no effect. At the same time China, and particularly
Shanghai, has contrived to support a rather considerable
number of foreign-language newspapers and magazines
which are for tMe most part foreign owned and edited,
although during recent years there has been a tendenéy
for these to gravitate into Chinese hands.

Up to 1927, when the capital shifted from Peiping
(then Peking) to Nanking, Shanghai divided honors in
this respect with the capital city. Aside from Reutsrs
News Agency, press association and newspaper correspond-
ence centered chiefly in Peking and there were at least
as many foreign daily newspapers—though fewer maga-
zines—in Peking as in Shanghai. Nanking has not be-
come the heir of Peking in that respect. There are no
foreign dailies there, though eleven Chinese newspapers
exist, and Shanghai has become the headquarters of an
increasingly large number of foreign correspondents

though representatives are maintained in both Peiping
and Nanking.

Although twenty years ago the situation of the for-
eign press in China could have been covered in a few
words, today it is next to impossible to be thoroughly
complete. There is no way to check how many publications
abroad receive occasional contributions by mail from China
but it seems certain that these are multiplying because of
an ever-increasing desire to learn more of the Far East,
though this was most evident in 1931 when the “Man-
churia incident” riveted special attention on a spectacular

development. In China itself there is a constant springing-
up and fading-out of ephemeral foreign publications, most-
ly in English and issued weekly or monthly in Shanghai.
A single job printing plant issues, on the average, between
fifteen and twenty -of these.

The most important categories within which it is pos-
sible conveniently to assemble current information are as
follows: Foreign press associations, newspapers abroad
which maintain full or part time representatives tele-
graphing at least part of their output, and daily news-
papers in foreign languages published in China. Some
mention might be made of the more stable magaZines.

No listing is likely to prove complete but within the
categories mentioned the following might be given:

Press Associations: United Press Associations, As-
sociated Press and International News Service (American),
Reuters (British), Nihon Dempo and Nippon Rengo Tsu-
shinsha (Japanese), Havas (French), Transocean Deut-
sches Nachrichtenburs, (German), Tass (Soviet Russian),
Stefani (Italian).

Newspapers Represented: New York Times, New
York Herald-Tribune, Chicago Tribune, Chicago Daily
News, Christian Science Monitor, Baltimore Sun (Ameri-
can) ; London Times, London Express, Manchester Guar-
dian (British) ; Tokyo Nichi Nichi, Osaka Mainichi, Osaka
Asahi (Japanese); Hamberger Fremdenblatt, Kolnische
Zeitung, Munchener Neuste Nachrichte, Badische Presse,
Eildient fur Handel- und Wortschaftsfragen, (German) ;
Petit Parisiene, Paris-Soir, Le Matin (French); Moscow
Pravada (Soviet Russian).

!



Daily Press tn China: - Shanghai—North-China Daily started as an American-style Englulh ’lang‘u‘age‘ daily ink‘v

News, Shanghai Times (British), Shanghai Evening Post
and Mercury (American), China Press (English language,
Chinese owned); 3
sche Shanghai Zeitung (German), Shanghai Mainichi
Shi i Nichi Nichi Shimbun, Shanghai

Le Journal de Shanghai (French), Deut-'

.

Peking in 1926, was shifted to Hankow and expired with
‘the Wuhan regime in 1927. e : i _
In the field of the press associations it may be noted *

- tHat both Reuters and the United Press issue ordinary

Nippo (Japanese), Slovo, Zaria, Kopeika (White Russian).
Peiping—Peiping Chronicle (English language, Chinese
owned), Yenching Gazette. (Yenching University publica-
tion, English language, Chinese edited under foreign super-
vision), Le Journal de Pekin (French). Tientsin—Peking
and Tientsin Times, North China Daily Mail (British),
North China Star (American), Nasha Zaria (White Rus-
gian). Canton—Canton Gazette, Canton Daily Sun. (Eng-
lish language, Chinese owned). Hankow—~Central - Chind
-+ Prost- (B-nhsh), Hankow Herald (English language, Chinese
owned). Tsingtao—Tsingtao Times (British). Chefoo—
Chefoo Daily News (British). Hongkong—China Mail,
Hongkong Daily Press, Hongkong Telegraph, South'China
Morning Post (British). . Macao—A Voz de Macao (Por-
tuguese) . Dairen—Manchuria Daily News (i English,
Japanese owned), Dairen Shimbun (Japanese).

Magazines: All the important foreign magazines
appear to be .igsued from Shanghai and out of a multitude
the following are picked: China Critic (Chinese-edited
weekly in English), China Weekly Review (American
weekly), East (American weekly news magazine), China
Digest (British weekly), Chinese Republic
weekly in English), Finance and Commerce (British week-
ly), Chinese Economic Bulletin (official Chinese weekly in
English), People’s Tribune (Chinese-edited semi-monthly in
English), Oriental Affairs (British monthly), Far East-
ern Review (American monthly), China Journal (British
monthly). :

As noted, the passing of Peking as capital entailed
major changes in the foreign language field. Several for-
eign-language newspapers expired, among them the old
Chinese-owned English language Peking Daily News and
the Far Eastern Times, printed in both English and Chin-
ese by the late B. Lenox Simpson (“Putnam Weale”) ;
two Japanese-owned dailies, one in Chinese and the other,
the North China Standard which owned the only linotype
machines in Peking, had expired because of stoppage of
subsidy. Reuters’ office was cut down from a flourish-
ing establishment employing several foreigners and Chin-
ese to a part-time affair. The United Press has recently
done away with its Peiping bureau and established one
at Tientsin instead, Far East headquarters—formerly :in
Tokyo—being now at Shanghai. Full time correspondence-
ships of such papers at the New York Times and Chicago
Daily News, formerly held in Peking, are now in Shanghai.

Likewise the passage of time has seen a shift in the
local newspaper field. Three former American dailies are
now held by Chinese owners—the former Peking Leader,
now the Peiping Chronicle; the China Press of Shang-
hai; and the Hankow Herald. This leaves but two Ameri-
can dailies in China, the Shanghai Evening Post and Mer-
cury and the North China Star of Tientsin. No British
papers have changed hands in recent years. The - most
fiery Chinese-edited paper to be published within recent
years, Mr. Eugene Chen’s People’s Tribune which was

(Chinese-edited

news and _c_ommercial gervice from abroad-as well as send-
ing out telegraph and mail services; i -
the Associated Press or International News Service though
“the A.P. sells a mail service to China. More limited ser-
vices from their respective countries are issued by Rengo,
Havas and Transocean. Tass has ‘done -so from time to
time.

The following Chinese news agencies sell news services
in English: Kuo Min, Central News and Chekiai.

., There is little record of “the old days,” and that is
ip fragmentary form, so far as the foreign press in China’
was concerned; to recount much of the local publications
would be a job in itself. Dr. George E. Morrison of the
London Times is an historic figure so far as the foreign
correspondents are concerned. For years he reigned supreme
and virtually alone in Peking, and so.great was his name
that the news came to his desk without the necessity
for going out after it. .

. Apparently there were no _staff correspondents in
Peking prior to about 1909 or 1910, with the exception
of Dr. Morrison. As he had no competition there was no
question of rushing to get off a telegram; Dr. Morrison
felt that nothing was news until it appeared in the Times,
and “spot news” was unknown. Services of sorts went out
of Tientsin and Shanghai but these were meager and Dr.
Morrison and the Times built up a great reputation on
China coverage since the Times was the only paper secur-
ing material in regular quantities from Peking. -

Dr. Morrison’s troubles began when the New York
Herald opened a bureau in Peking about 1910 and sent as
jts head the late Mr.:J. K. Ohl, a live newspaperman
brought up in a school which only understood that news
was dead unless it was red-hot. After the establishment
of the Herald’s bureau other papers began to send out
gtaff men. Reuters, of course, had been in the field but
it provided merely the usual agency material.

The advent of the Herald in this field came as result
of a visit by James Gordon Bennett on his yacht Lysistrata
to Hongkong about 1907 or 1908. Mr. W. H. Donald,
to whom I am indebted for much of this background, was
the Herald correspondent in South China at that time.
When “the Commodore,” as Mr.’ Bennett was known, ar-
rived in Hongkong, Mr. Donald urged him to have a staff
man not only to live at Peking as capital but to travel

. about. Mr. Donald especially urged that Mr. Ohl, then
in charge of the Herald’s bureau at Manila, be sent up
- to cover the “Tatsu Maru” boycott story and this was
done. As a spectacular stunt the Herald published, at Mr.
Donald’s suggestion, geveral issues carrying columns of
. Chinese characters in connection with Mr. Ohl’'s messages
which had been sent in Chinese code to be decoded by
"experts in Washington.
Some may still recall the Herald’s famous campaign
" for an alliance between China and America. This started,
at the time of the Roosevelt-Taft election campaign, when
' Mr. Donald’s interpreter Mr. Li Sum-ling was sent after




204

THE."CHINA CRITIC

S :

A'l!ﬂm 29! 1935

’

Mr. Bennett (whom he -had served in South China) with
three black Chow dogs. It had been.suggested by M.
Bennett that Mr. Li be dispatched -complete with pigjuil
and other colorful details to be interviewed by ‘the news-
papers of Europe and America. Mr. Li had never been
farther than Hongkong and he was somewhat alarmed so
Mr. Donald furnished him with an idea or two-includi-g
that of an alliance between China and America—a notion
bred in a moment of vexation but subsequently taken, up
seriously not only by Mr. Donald and Mr. Li but by the
Herald itself, which filled columns with articles and inter-
views on the subject! Mr. Li, with queue and Chinese
gown, was a rare sight and his movements in Europe and
America were chronicled like those of ia prince. The
alliance didn’t go through but all the uproar assisted Mr.
Bennett to sit on the fence through a presidential campaign
in which he preferred not to commit hlmself to either
Mr. Roosevelt or Mr. Taft.

During the old days there were some notable “scoops.”
Mr. Henry O’Shea of the defunct Shanghai Gazette sent
out a famous tale during the Boxer days of how all foreign-
ers besieged in Peking had been boiled in oil. -Mr. Donfald
incurred 4 reprimand from Mr. Bennett because he had
apparently been “beaten” on a story about an expedition
to Tibet 'to drive the Dalai Lama into India; he cabled
back to consult the files of more than a year back, and
when this had been done he received telegraphic con-

gratulations for having been more on the job than-his office
realized. Mr. H. G. W. Woodhead tells, in his “A Journal-
ist in China,” of many amusing experxences ‘in - Peking'
and Tientsin including his troubles with' Mr Eugene Chen
on the now defunct Peking Gazette.

MMMM%MMWsW

by the Japanese Foreign Office, represented the Assoclated
Press in Peking at the time of the Twenty-One Demands
and he scored a “scoop” on them which proved unfortunate
for ‘himself. The  story was repudiated by Japanese offi-
cials all over the world, Mr. Moore became engaged in
altercation with his home office, and this resulted in sever-
ing his connection, although "he was eventually proved to
be a hundred per cent right. )

During recent years China has at least once dominated
the “news map” of the world—at the time of the Sino-
Japanese warfare in Shanghai in early 1932. Thousands
of words poured out of Shanghai by cable and radio every
day and the large press associations spent more on this
story, for 4 given time, than for any comparable period
of the World War (due in part to the high telegraph tolls
from China). Currently the local press is depressed by
adverse economic factors and the demand from abroad
for China news is quiet but stéady, reflecting a consistent
and increasingly intelligént demand on the part of foreign
editors for information of not only the speéctacular but
the fundamental events in China.

L

AIR MAIL and PASSENGER SERVICES

Air Lines:—

SHANGHAI—LANCHOW
SIAN—CHENGTU
LANCHOW — PAOTOW

PEIPING — CANTON

For further particulars, please apply to

EURASIA AVIATION
CORPORATION

97 Jinkee Road Shanghai Tel. 15780

Fil1g ik IR TR ik 2R
TRAVEL BY AIR USE AIR MAIL
Shanghai-Peiping # F &
Shanghai-Canton I A
Shanghai-Hankow IR B
Hankow-Chungking E R
Chungking-Chengtu ,ﬁt % 8
Chungking-Kunming & B &

China National Aviation Corp.

51 Canton Rd.,. Shanghai. Tels. 12955-4-3




